2012-01-25

HAPPY BIRTHDAY TO ME - att bli äldre

Och så har jag nu lämnat tonåren bakom mig och tagit ett litet kliv in i vuxenvärlden. 20 år. Jag har vänner som är nojjiga över att fylla tjugo men jag har varit allt annat än nojjig och ångestfylld. Jag ser detta som ett nytt kapitel i mitt liv, jag ser nya möjligheter, jag ser framåt! Jag känner mig inte äldre och mognare för att jag blir/blivit tjugo år. (Jag har ännu ej upptäckt några gråa strån eller rynkor. Brösten sitter fortfarande där de ska och minnet fungerar lika illa som förr). Jag har alltid varit ganska mogen för min ålder men samtidigt kunna flippa och vara barnslig när jag känner för det. Jag anser att ålder mer eller mindre bara är en siffra och att det inte formar ens beteende eller värderingar. Enligt mig är du bara så gammal som du känner dig.

Ibland känner jag mig som 40, till exempel när mina vänninor under en tjejmiddag tar upp ämnen som sköljmedel, krukväxter och donation vid dödsfall. Hallå där, hur gamla tror ni att vi är? Jag är iallafall nyfyllda 20 år och jag ser ingen anledning till ångest eller kris då tjugo fortfarande är så j-vla ungt! Jag har hela världen kvar att upptäcka och många män kvar att kyssa! (haha, skämt åsido). Jag omfamnar förändringar! Jag omfamnar nya äventyr! Det är livets gång, and I love it! Snacka om att det hade blivit långtråkigt annars.

Det enda negativa med att fylla tjugo år är att jag nu måste börja köpa vuxenbiljett på bussar och tåg, därav blir det dyrare med kollektivtrafik för min del (f-n).
Men en positiv nyhet med att fylla tjugo är att Systembolaget nu öppnar sina dörrar för en. Nu slipper jag stå och stirra in genom glasfönstrena och dregla efter Black Tower, Xider, Bacardi och jägermeister. (För det brukade jag göra tidigare?) Nej, men seriöst. Inget big woop med att kunna handla på systemet, faktiskt. Skönt att kunna skaffa alkohol själv - Ja. Billigt - Nej. Men bara för att man kan så gör man det. Det känns bra med friheten att kunnna. Inga begränsningar.

Det är en ny sak med mig, det där med att kunna. Jag gör det jag kan för att jag kan, inte för att jag vill. Kan jag, så gör jag det. Och ibland bara måste jag prova OM jag kan. Fast det är en helt annan historia!

Denna fab rosa CANON fick jag i födelsedagspresent! Min nya lilla ögonsten!


Fick även ett brev på posten bortifrån USA och min saknade vän.

Min man kom också hit och grattade mig. Det blev oväntat riktigt underbart (hade inte tänkt mig något särskilt eller planerat något)! Han hade med sig blommor, så mäktiga och vackra. Så unika. Kan tillägga att jag AVSKYR att FÅ röda rosor! Klyshigt och fantasilöst om du frågar mig. Jag vill ha unika och ovanliga blomarrangemang om jag ska bli påtvingad någon växt. Så nu vet ni det... och psst, han var så stillig och han hade tänkt igenom allt noga, så gulligt och älskvärt att han ansträngt sig så för min skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar